Παρά τα πρόσφατα δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι οι 41 «έξυπνες» κάμερες κυκλοφορίας έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία σε 17 δήμους της Αττικής, η πραγματικότητα φαίνεται διαφορετική.
Το έργο βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, καθώς εκκρεμούν τεχνικές και διοικητικές εγκρίσεις, ενώ δεν έχει καν ολοκληρωθεί η διαδικασία δημοπράτησης.
Οι συγκεκριμένες κάμερες, που παρουσιάστηκαν πρόσφατα σε ρεπορτάζ, δεν είναι οι πολυσυζητημένες «έξυπνες» συσκευές με δυνατότητα εντοπισμού παραβάσεων όπως η χρήση κινητού, η μη χρήση ζώνης ή η υπέρβαση ταχύτητας. Πρόκειται, αντιθέτως, για κάμερες παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, τις οποίες εγκαθιστά η Περιφέρεια Αττικής στο πλαίσιο έργου που προβλέπει συνολικά 388 σημεία ελέγχου σε κεντρικές διασταυρώσεις.
Για να τεθούν σε λειτουργία οι πραγματικές «έξυπνες» κάμερες, απαιτείται πρώτα να ενεργοποιηθεί το Ενιαίο Ψηφιακό Σύστημα Διαχείρισης Παραβάσεων, το οποίο βρίσκεται ακόμα υπό ανάπτυξη. Μέσω αυτού θα γίνεται η ηλεκτρονική διαχείριση των κλήσεων, με σύνδεση στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ και της Τροχαίας, ώστε οι οδηγοί να λαμβάνουν αυτόματα τα πρόστιμά τους μέσω του gov.gr.
Όπως εξηγεί ο σύμβουλος διαχείρισης κυκλοφορίας Κίμων Λογοθέτης, «πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο οδικής ασφάλειας των τελευταίων ετών, που μπορεί να αλλάξει τη νοοτροπία στους δρόμους και να μειώσει σημαντικά τα τροχαία. Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή και ακρίβεια στις ανακοινώσεις, ώστε να αποφευχθεί η σύγχυση σχετικά με την πρόοδο του έργου».
Τι ισχύει σήμερα στους δρόμους της Αττικής
🔹 Κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας:
Περίπου 250 κάμερες βρίσκονται εγκατεστημένες σε κεντρικούς άξονες της Αττικής, σε ύψος άνω των 7 μέτρων. Αυτές δεν καταγράφουν παραβάσεις, αλλά μεταδίδουν εικόνα στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας και στο ΘΕΠΕΚ, με στόχο την παρακολούθηση της κίνησης και την άμεση επέμβαση σε ατυχήματα ή μποτιλιαρίσματα.
🔹 Κάμερες λεωφορειολωρίδων (ΟΑΣΑ – ΟΣΥ):
Σήμερα λειτουργούν 12 κάμερες που επιτηρούν τις λεωφορειολωρίδες σε βασικούς δρόμους της Αθήνας (Μεσογείων, Κηφισίας, Βασ. Σοφίας). Οι παραβάσεις δεν αποστέλλονται αυτόματα, αλλά καταγράφονται και ελέγχονται από την Τροχαία.
🔹 Κάμερες ερυθρού σηματοδότη:
Πρόκειται για τις μόνες κάμερες που βεβαιώνουν παραβάσεις, αποκλειστικά για παραβίαση κόκκινου. Μέχρι σήμερα λειτουργούν πιλοτικά μόνο δύο στην Ποσειδώνος, ενώ δεν έχει ξεκινήσει η μαζική εγκατάσταση των υπολοίπων.
🔹 Κάμερες ταχύτητας:
Πλήρες, πιστοποιημένο σύστημα μέτρησης ταχύτητας λειτουργεί μόνο στην Αττική Οδό, όπου εφαρμόζεται αυτόνομος μηχανισμός ελέγχου.
Το μέλλον του προγράμματος
Όταν ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί και τεθούν σε λειτουργία οι απαραίτητες ψηφιακές υποδομές, θα ξεκινήσει η ενιαία εγκατάσταση καμερών σε όλη τη χώρα, με κοινές τεχνικές προδιαγραφές και επίσημη διαδικασία βεβαίωσης παραβάσεων.
Μέχρι τότε, οι οδηγοί μπορούν να είναι ήσυχοι: οι «έξυπνες» κάμερες που αναμένεται να «βλέπουν τα πάντα» δεν έχουν κάνει ακόμη την εμφάνισή τους στους δρόμους.
