Η μεγαλύτερη αμφίβια επιχείρηση των Συμμάχων στον Ειρηνικό άνοιξε τον δρόμο προς την Ιαπωνία και προανήγγειλε το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

Σαν σήμερα, στις 22 Ιουνίου 1945, ολοκληρώθηκε η Μάχη της Οκινάβα, μία από τις πιο αιματηρές συγκρούσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η μεγαλύτερη αμφίβια στρατιωτική επιχείρηση που πραγματοποίησαν οι Ηνωμένες Πολιτείες στον Ειρηνικό Ωκεανό.

Έπειτα από 80 ημέρες σκληρών μαχών σε ξηρά, θάλασσα και αέρα, οι αμερικανικές και συμμαχικές δυνάμεις κατέλαβαν το στρατηγικής σημασίας νησί της Οκινάβα, το μεγαλύτερο των νήσων Ριούκιου, το οποίο αποτελούσε το τελευταίο μεγάλο εμπόδιο πριν από την ίδια την Ιαπωνία.

Η επιχείρηση, με την κωδική ονομασία «Iceberg» (Παγόβουνο), ξεκίνησε την άνοιξη του 1945 υπό τη γενική διοίκηση του ναυάρχου Τσέστερ Νίμιτς. Στην επιχείρηση συμμετείχαν περίπου 1.300 πλοία και δεκάδες χιλιάδες πεζοναύτες και στρατιώτες, σε μια επίδειξη στρατιωτικής ισχύος χωρίς προηγούμενο στο θέατρο του Ειρηνικού.

Πριν από την κύρια απόβαση, οι αμερικανικές δυνάμεις κατέλαβαν τις νησίδες Κεράμα και άλλες στρατηγικές θέσεις γύρω από την Οκινάβα. Στις 1 Απριλίου 1945 περίπου 60.000 Αμερικανοί στρατιώτες αποβιβάστηκαν στις δυτικές ακτές του νησιού, καταλαμβάνοντας γρήγορα σημαντικά αεροδρόμια και προωθούμενοι προς το εσωτερικό.

Η ιαπωνική αντίσταση, ωστόσο, αποδείχθηκε ιδιαίτερα σκληρή. Περίπου 110.000 άνδρες της 32ης Στρατιάς, υπό τον αντιστράτηγο Ουσιτζίμα Μιτσούρου, είχαν οργανώσει ένα εκτεταμένο αμυντικό δίκτυο και ήταν αποφασισμένοι να πολεμήσουν μέχρι τέλους.

Ιδιαίτερα δραματική υπήρξε η ιαπωνική αντεπίθεση του Απριλίου, με μαζικές επιδρομές καμικάζι κατά του αμερικανικού στόλου. Στην ίδια προσπάθεια εντάχθηκε και η αποστολή αυτοκτονίας του θρυλικού θωρηκτού «Γιαμάτο», του μεγαλύτερου πολεμικού πλοίου της εποχής. Το πλοίο βυθίστηκε στις 7 Απριλίου 1945 έπειτα από αμερικανικές αεροπορικές επιθέσεις, παρασύροντας στον θάνατο περισσότερους από 2.000 ναύτες.

Παρά τη λυσσαλέα αντίσταση, οι ιαπωνικές δυνάμεις δεν κατάφεραν να ανακόψουν την προέλαση των Συμμάχων. Στις 22 Ιουνίου η μάχη τερματίστηκε επίσημα, με την Οκινάβα να περνά στον έλεγχο των Αμερικανών.

Το τίμημα της νίκης ήταν εξαιρετικά βαρύ. Οι αμερικανικές απώλειες ανήλθαν σε περίπου 13.000 νεκρούς και περισσότερους από 40.000 τραυματίες. Από την άλλη πλευρά, σχεδόν ολόκληρη η ιαπωνική φρουρά εξοντώθηκε, ενώ μόλις λίγες χιλιάδες στρατιώτες παραδόθηκαν. Ο στρατηγός Ουσιτζίμα και άλλοι ανώτατοι αξιωματικοί επέλεξαν να αυτοκτονήσουν ακολουθώντας την παράδοση του χαρακίρι.

Ακόμη πιο τραγικές υπήρξαν οι απώλειες μεταξύ των αμάχων. Από τους περίπου 450.000 κατοίκους της Οκινάβα, δεκάδες χιλιάδες σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων, καθιστώντας τη μάχη μία από τις πιο καταστροφικές για τον άμαχο πληθυσμό σε ολόκληρο τον πόλεμο.

Η κατάληψη της Οκινάβα έφερε τις αμερικανικές δυνάμεις σε απόσταση αναπνοής από τα ιαπωνικά νησιά και ενίσχυσε τις εκτιμήσεις ότι μια ενδεχόμενη εισβολή στην Ιαπωνία θα προκαλούσε εκατοντάδες χιλιάδες επιπλέον απώλειες. Λίγες εβδομάδες αργότερα, οι ατομικές βόμβες στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι και η είσοδος της Σοβιετικής Ένωσης στον πόλεμο κατά της Ιαπωνίας θα οδηγούσαν στην παράδοση του Τόκιο και στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η Οκινάβα παρέμεινε υπό αμερικανική διοίκηση έως το 1972, ενώ μέχρι σήμερα φιλοξενεί σημαντικό αριθμό αμερικανικών στρατιωτικών βάσεων, διατηρώντας τον στρατηγικό της ρόλο στην περιοχή του Ειρηνικού.

About The Author

Αφήστε μια απάντηση

Share via
Copy link