Μεγάλη συζήτηση άνοιξε στη Γκραν Πλας των Βρυξελλών η φετινή χριστουγεννιάτικη φάτνη, η οποία παρουσιάζει τη Γέννηση του Χριστού μέσα από μια αφαιρετική, μοντέρνα εγκατάσταση.
Μια φάτνη… διαφορετική
Το έργο «Les Etoffes de la Nativite», σχεδιασμένο από τη Βικτόρια-Μαρία Γκέιερ, αποτελείται από ημιδιαφανή, ανακυκλωμένα υφάσματα και φιγούρες χωρίς πρόσωπα. Σύμφωνα με τη δημιουργό του, στόχος ήταν η «συμπεριληπτικότητα», ώστε κάθε επισκέπτης «να μπορεί να δει κάτι από τον εαυτό του» στις μορφές της Μαρίας, του Ιωσήφ και του Θείου Βρέφους.
Έντονες αντιδράσεις
Η επιλογή αυτή, ωστόσο, προκάλεσε σφοδρή κριτική. Πιστοί και πολιτικοί χαρακτήρισαν τη φάτνη «άστοχη», «προσβλητική» και «υποβάθμιση του χριστιανικού συμβόλου». Στα social media, πολλοί σχολίασαν πως η μορφή της Παναγίας θυμίζει γυναίκα μουσουλμανικής παράδοσης, ενώ άλλοι έκαναν λόγο για έργο που «δεν παραπέμπει καν στη Γέννηση».
Ο γερουσιαστής Ζορζ-Λουί Μπουσέ παρομοίασε τις φιγούρες με «ζόμπι στο μετρό», ενώ ο διεθνής ποδοσφαιριστής Τομάς Μουνιέ σχολίασε στο X: «Αγγίζουμε τον πάτο… και συνεχίζουμε».
On touche le fond… et on continue de creuser. https://t.co/CdC0H1O4sr
— Thomas Meunier (@ThomMills) November 27, 2025
Από την καλλιτεχνική πρόταση, στον βανδαλισμό
Τα πνεύματα οξύνθηκαν ακόμη περισσότερο όταν άγνωστος αφαίρεσε το «κεφάλι» από τη φιγούρα του Θείου Βρέφους. Η δημοτική αρχή επιβεβαίωσε το περιστατικό και ανακοίνωσε πως θα τοποθετηθεί νέο κομμάτι.
Ο δήμος υπερασπίζεται την επιλογή της φάτνης, σημειώνοντας ότι η παλαιότερη είχε φθαρεί και ότι η συγκεκριμένη εγκατάσταση προτάθηκε σε συνεργασία με τον Καθεδρικό Ναό. Παρά τις έντονες αντιδράσεις, θα παραμείνει στη Γκραν Πλας έως τις 4 Ιανουαρίου.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η χριστουγεννιάτικη φάτνη της πόλης προκαλεί αντιπαραθέσεις – παρόμοια επεισόδια είχαν σημειωθεί και το 2014 και το 2017.
